A reorganizaãão da educaãão rural em jardim de piranhas/rn





























Autor: MÃrcio Adriano de Azevedo
[pt] Descompassos nas polÃticas educacionais: a reorganizaÃÃo da educaÃÃo rural em Jardim de Piranhas/RN
Instituição de Defesa: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Data de Defesa: 2006-08-28
Resumo: [en] The present work has as aim to analyze the reorganization process of the rural education in Jardim de Piranhas-RN, on the context of the education policies, in particular of the period of 1999-2006, having as reference the transformations in the political, cultural and socio-economic setting in the national, regional and local level, above all from the decade of 1990. The studies carried out in diverse sources made possible to understand from the context in which they had developed the education policies, in particular, that one directed for the rural way, as well as the mediation of this with the education reorganization in the local scope. Besides these research procedures, we carry out interviews – semi-structuralized – with managers and teachers, and we analyze documents from the produced ones in national level to those local ones. From the viewpoint theoretician-methodological, we focus the national discussion that comes developing under a new ideological political configuration and, being entitled by the Field Education, understood as a policy directed to education specifities in this sector and consolidated in the Operational Guidelines for the Basic Education in the Field Schools (CNE/MEC/2002). As particularity of this object in Jardim de Piranhas-RN, we emphasize events occurred that had marked the rural education reorganization in that city, especially from the creation of the Rural Education named Center Teacher Maria Edite Batista. Studies make possible to realize that until the Center creation, the schools functioned in rather precarious infrastructure and physical conditions, that is, without electric energy and water supplying, as well as the lack of school snack and the management structure. There was not a project or specific pedagogical accompaniment for the sector. Moreover, the teachers worked predominantly with several grade classes and still they fulfilled the manager functions, caretakers, and cook- in some cases as school secretary. However, exactly with the creation of the Rural Education Center, the education municipal system did not become capable to overcome problems as of the evasion and school failure, as well as decreasing the work overload of teachers, neither to give greater consistency to the pedagogical project of the field schools in that city
[pt] O presente trabalho objetiva analisar o processo de reorganizaÃÃo da educaÃÃo rural em Jardim de Piranhas/RN, no contexto das polÃticas de educaÃÃo, em particular do perÃodo de 1999-2006, tomando como referÃncia as transformaÃÃes no cenÃrio socioeconÃmico, polÃtico e cultural em nÃvel local, regional e nacional, sobretudo a partir da dÃcada de 1990. Os estudos realizados em fontes diversas possibilitaram compreender desde o contexto no qual desenvolveram as polÃticas de educaÃÃo, em particular, aquela direcionada para o meio rural, bem como as mediaÃÃes desta com a reorganizaÃÃo da educaÃÃo no Ãmbito local. AlÃm destes procedimentos, realizamos entrevistas semi-estruturadas com gestores e professores e analisamos documentos produzidos em nÃvel nacional e local. Do ponto de vista teÃrico-metodolÃgico, enfocamos a discussÃo nacional, que vem desenvolvendo-se sob uma nova configuraÃÃo polÃtica e ideolÃgica, sendo intitulada de a EducaÃÃo do Campo, entendida como uma polÃtica voltada para as especificidades da educaÃÃo nesse setor e consolidada nas Diretrizes Operacionais para a EducaÃÃo BÃsica nas Escolas do Campo (CNE/MEC/2002). Como particularidade desse objeto, destacamos eventos que marcaram a reorganizaÃÃo da educaÃÃo rural naquele municÃpio, especialmente a partir da criaÃÃo do Centro de Ensino Rural Professora Maria Edite Batista. Os estudos possibilitam perceber que, atà à sua criaÃÃo, as escolas funcionavam em condiÃÃes fÃsicas e de infra-estrutura precÃrias, sem energia elÃtrica, abastecimento dâÃgua, merenda escolar e a menor estrutura de gestÃo. Inexistia um projeto ou acompanhamento pedagÃgico especÃfico para o setor. Ademais, as professoras trabalhavam, predominantemente, com turmas multisseriadas e ainda cumpriam as funÃÃes de gestoras, zeladoras, merendeiras e atà mesmo de secretÃria escolar. Contudo, mesmo com a reorganizaÃÃo da educaÃÃo rural, o sistema municipal de ensino nÃo se tornou capaz de superar problemas como o da evasÃo e da reprovaÃÃo escolar, bem como suprimir a sobrecarga de trabalho dos professores, tampouco dar maior consistÃncia ao projeto pedagÃgico das escolas do campo naquele municÃpio
Titulação: Mestre em EducaÃÃo
Contribuidor(es): Maria Aparecida de Queiroz
SÃnia Meire Santos Azevedo de Jesus
AntÃnio Cabral Neto
Assuntos: [en] Rural Education
[en] Education Policy
[en] Field Education
[en] Rural Education Center
[pt] EducaÃÃo do campo
[pt] PolÃticas de educaÃÃo
[pt] Centro de Ensino Rural
[pt] EDUCACAO
[pt] EducaÃÃo rural
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